Fortsätt till huvudinnehåll

Snö och författarbesök

Den här veckan fortsätter min serie författarbesök på Älvsåkersskolan. Jag träffar f-1-klasserna en gång, tvåorna tre gånger och treorna två gånger. Antalet besök är inget jag har bestämt, det är skolan som anpassat besöken efter de olika årskursernas planering.

Första gången jag träffar en klass brukar jag berätta om författaryrket och mina böcker. Jag vill helst att eleverna ska ha läst eller lyssnat till en eller flera av mina böcker innan jag kommer. Då får de ut så mycket mer av mitt besök. Eleverna kan även ha förberett frågor som jag besvarar efterhand eller vid en samlad frågestund.

För de klasser som jag träffar mer än en gång har jag planerat olika skrivövningar. Vid en lektion går jag igenom de viktigaste delarna av en berättelses uppbyggnad och pratar om hur man kan skapa en karaktär. Sedan får eleverna "bygga" sina egna karaktärer med hjälp av stödord och inspirationsbilder. Vid nästa lektion ska var och en använda sin karaktär och skriva en kort berättelsen med hjälp av några givna ramar. Jag märker att stödord och ramar hjälper många elever att komma igång.

Min egen målsättning när jag gör författarbesök eller arrangerar skrivarverkstäder är att inspirera och leverera något som är annorlunda i jämförelse med vanliga lektioner, att eleverna ska ha roligt och känner att de lyckas lösa uppgifterna.

På den halländska kusten har vi knappt haft någon snö den här vintern. Men just nu är det vitt ute och i ett av klassrummen idag så mötte jag de här skidåkarna ...

Kommentarer

  1. Vilka bra tips för oss som inte riktigt blivit varma i kläderna ännu författarbesöksmässigt. Och de verkar ju vara himla nöjda med dig på skolan, eftersom det blir gig på gig.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Just det här har varit ett speciellt projekt där skolan ansökt om stöd från Kulturrådet för att kunna erbjuda eleverna skrivlektioner under flera dagar. Självklart är jag superglad över att skolan valde att jobba med mig och mina böcker :-)

      Radera

Skicka en kommentar